Enmig de la zona de guerra síria un experiment democràtic està sent
aixafat per l'Estat Islàmic. Que el món sencer no en sigui conscient és
un escàndol.
Al 1937, el meu pare va anar de voluntari a lluitar a les Brigades
Internacionals en defensa de la Revolució espanyola. Un imminent cop
feixista havia sigut temporalment aturat per una revolta obrera,
encapçalada per anarquistes i socialistes, i a la majoria d'Espanya va
tenir lloc una genuïna revolució social, portant a ciutats senceres
directament a la gestió democràtica, les industries sota control obrer, i
l'empoderament radical de les dones.
Els revolucionaris espanyols
esperaven crear una visió d'una societat lliure que el món sencer pogués
seguir. No obstant, els poders mundials van declarar una política de
“no intervenció” i mantingueren un rigorós bloqueig sobre la república,
fins i tot després que Hitler i Mussolini, signataris ostensibles (?),
començaren a subministrar tropes i armes per reforçar el costat feixista.
El resultat va ser anys de guerra civil que acabaren amb la supressió
de la revolució i amb una de les més sagnants massacres d'un segle
sagnant.
Mai hagués pensat que jo veuria, durant la meva vida, la
mateixa situació repetir-se. Òbviament, cap esdeveniment històric passa
realment dugues vegades. Hi ha mil diferències entre el que va passar a
Espanya al 1936, i el que està passant a Rojava, les tres províncies
principalment kurdes del nord de Síria, avui. Però algunes de les
similituds son tan impactants, i tan angoixants, que sento que
m'incumbeixen, en tant que algú que va créixer a una família les
polítiques de les quals eren de diverses maneres definides per la
revolució espanyola, per dir: no podem deixar que acabi de la mateixa
manera un altre cop.
La regió autònoma de Rojava, com existeix avui
en dia, és una de les poques espurnes de llum -tot i que un de molt
brillant- en emergir de la tragèdia de la revolució siria. Havent
expolsat els agents del règim d'Assad al 2011, i a pesar de l'hostilitat
de la major part dels seus veïns, Rojana no només ha mantingut la seva
independència, sinó que és un experiment democràtic remarcable. Les
assemblees populars han sigut creades com a òrgans de presa de decisió
finals, els consells han estat seleccionats amb un curos equilibri ètnic
(a cada municipi, per exemple, els tres principals consellers han
d'incloure un kurd, un àrab i un sirià o cristià armeni, i almenys un
d'ells ha de ser una dona), hi ha consells de joves i de dones,i, com un
eco remarcable de les armades Mujeres Libres de España, un exèrcit
feminista, la milícia “YJA Star” (la “Unió de les dones lliures”,
l'estrella aquí es refereix a l'antiga deessa mesopotàmia Ishtar), que
ha dut a terme una enorme proporció de les operacions de combat contra
les forces de l'Estat Islàmic.
Com pot quelcom així succeir i a més
ser pràcticament ignorat per la comunitat internacional, i encara més,
de forma estesa, per l'esquerra internacional? Sobretot, sembla ser,
perquè el partit revolucionari de Rojava, el PYD, treballa en aliança
amb el Partit dels Treballadors Kurds turc (PKK), un moviment de
guerrilla marxista que des dels 1970 ha estat compromès en una llarga
guerra contra l'Estat turc. L'OTAN, els EU i la UE els classifiquen
oficialment com a organització “terrorista”. Mentrestant, els de
l'esquerra els titllen sovint com estalinistes.
Però, de fet, el PKK
mateix ha deixat de ser res que s'assembli ni una mica a l'antic partit
leninista d'a dalt a baix que un cop va ésser. La seva evolució
interna, i la conversió intel·lectual del seu fundador, l'Abdullah
Ocalan, empresonat a una illa turca des de 1999, l'ha portat a canvir
enterament els seus objectius i tàctiques.
El PKK ha
declarat que ja no busca crear un Estat kurd. En comptes d'això,
inspirat en part per la visió de l'ecologista social i anarquista Murray
Bookchin, ha adoptat la visió del “municipalisme llibertari”, cridant
als Kurds a crear comunitats lliures i auto governades, basades en els
principis de la democràcia directa, que anirien juntes més enllà de les
fronteres nacionals – que amb el temps s'espera que perdi el seu
significat. En aquest sentit, van proposar, la lluita kurda podria
esdevenir un model per a un moviment mundial cap a una democràcia
genuïna, economia cooperativa, i la dissolució gradual del burocràtic
estat-nació.
Des del 2005 el PKK, inspirat en l'estratègia dels
rebels zapatistes a Xiapes, va declarar l'alto al foc unilateral amb
l'Estat turc i va començar a concentrar els seus esforços a desenvolupar
estructures democràtiques en els territoris que ja controlaven. Alguns
han qüestionat com de seriós és realment tot això. Clarament, resten
elements autoritaris. Però el que ha passat a Rojava, on la revolució
síria va donar als radicals kurds l'oportunitat de portar a terme
aquests experiments en un territori vast i contigu, suggereix que es
tracta de qualsevol cosa menys d'un aparador. S'han format consells,
assemblees i milícies populars, el règim de la propietat s'ha convertit
en cooperatives gestionades pels treballadors, i tot això a pesar dels
atacs continus per les forces de extrema dreta d'IS. Els resultats
conjuguen amb qualsevol definició de revolució social. A l'Orient mitjà,
com a mínim, aquests esforços han sigut notats: particularment després
de que el PKK i les forces de Rojava intervinguessin obrint-se camí amb
èxit a través del territori de l'Estat Islàmic a l'Iraq per rescatar
milers de refugiats Yezidi atrapats al Mont Sinjar després de que els
peshmerga locals fessin el primer pas. Aquestes accions varen ser
àmpliament celebrades a la regió, però “curiosament” no varen generar
cap notícia a la premsa europea i de nord-americana.
Ara, Isis ha
tornat, amb desenes de tancs fets als EU i artilleria pesada presa de
les forces iraquianes, per venjar-se contra molts d'aquelles mateixes
milícies revolucionàries a Kobanê, declarant la seva intenció de
massacrar i esclavitzar -si, literalment esclavitzar- la població
sencera. Mentrestant, l'exèrcit turc es manté a la frontera evitant que
els reforços o la munició pugui arribar als defensors, i els avions dels
EU passen brunzint per dalt fent atacs punxants, simbòlics i
ocasionals– pel que sembla, només per poder dir que van intentar
d'alguna manera recolzar als defensors d'un dels grans experiments
democràtics del món.
Podríem
trobar avui un paral·lelisme millor dels assassins falangistes, devots
superficials de Franco, que l'Estat Islàmic? Si hi ha un paral·lelisme
amb les Mujeres Libres d'Espanya, quin podria ser sinó les valentes
dones defensant les barricades a Kobanê? Serà el món -i aquest cop
encara més escandalosament, l'esquerra internacional- realment còmplice
de deixar que la història es torni a repetir?
David Graeber
N.d.T: esteu davant una
traducció amateur dos persones que consideren important
llegir aquest article. Si voleu fer correccions a la traducció podeu
dirigir-vos a aquest mail: bandit.moor@gmail.com. La versió original del
text està a aquest enllaç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada