A KurdisCat ja hem parlat de l'intel·lectual David Graeber. Ho vam fer quan va publicar a The Guardian Per què el món està ignorant la Revolució kurda a Síria?, la seva participació amb Noam Chomsky a la crida per Kobanê, les seves impressions de la visita a Rojava amb No. Això és una revolució genuïna o la recent declaració conjunta de la delegació acadèmica que va visitar Rojava a finals de 2.014. Ara l'Agència Firat News l'entrevista aprofundint en la seva visió de la revolució kurda de Síria.
Vostè va anar a Rojava (Kurdistan de Síria) recentment. Per què?
Era important per a mi anar Rojava. L'eco de Kobanê ha arribat a tot el món. Tothom parlava d'això. Volia veure per mi mateix el que estava passant.
Va ser com esperava?
No estava segur del que trobaria i no tenia grans expectatives. Només volia veure-ho per mi mateix, però després de veure el que estava passant estic ben segur de que és una revolució. La importància de les dones en particular en la lluita social i la seva presència activa en l'administració em va afectar profundament.
Hi ha alguna esperança que un sistema anti-capitalista i alternatiu pugui establir-se a Rojava?
A nivell mundial, els moviments anti-capitalistes parlen de forma molt abstracta d' "enderrocar l'Estat, i posteriorment de l'establiment d'un sistema." Però a Rojava això s'està fent en la pràctica. La revolució i la lluita per construir una nova vida van agafades de la mà. En primer lloc l'Estat patriarcal, el sistema capitalista s'estan transcendint. Vaig veure tot això en la vida diària i als carrers. A tall d'exemple, vaig ser convidat a un seminari a Wolfsburg, titulat 'Com podem organitzar la nostra vida des d'una perspectiva anarquista'. Hi va haver un debat sobre com la ciutat de Nova York podria reorganitzar-se. No es va arribar a cap conclusió. Però a Rojava vaig veure com la reconstrucció podria dur-se a terme en la pràctica.
Com veuen els moviments revolucionaris globals Rojava?
Inicialment eren hostils a Rojava. No entenien el que estava passant allà. Però després van veure que s'estava establint un sistema alternatiu i es va convertir en un símbol. Rojava podria convertir-se en un exemple per al món.
Com avalua l'opinió d'Öcalan el capitalisme?
No he estat capaç de llegir tots els seus llibres, però pel que he llegit Öcalan és un realista. Ha escrit la sociologia de la llibertat. M'agrada aquest estil, ja que no és dogmàtic. Per descomptat tinc algunes preguntes i crítiques en la dimensió tècnica, però estic d'acord i agraeixo les seves opinions.
Com avalua la seva crítica del marxisme?
Öcalan fa crítiques a les idees marxistes que tenen una perspectiva leninista. Estic d'acord amb la seva crítica. El marxisme és una àmplia esfera i estic d'acord amb els apunts que fa.
El capitalisme ha creat una crisi a tot el món. En la seva presentació vas dir que els éssers humans són "esclaus contemporanis. Podria explicar-ho?
El capitalisme és un sistema que ha arribat al final de la seva vida útil. S'ha utilitzat tota la seva energia positiva i convertit en un sistema reaccionari. És la fallida. Hi ha problemes familiars, desigualtat i caos polític i social. L'únic problema és que el capitalisme té convençuda la gent "que no poden transcendir el capitalisme". Es manté la pròpia vida amb aquesta ideologia, per això els éssers humans són esclaus voluntaris.
És possible transcendir això?
Crec que es pot fer. Per exemple, quan ens fixem en l'imperialisme nord-americà podem veure el seu final. També podem veure la fi del capitalisme. Però què el reemplaçarà? De moment aquest és el problema.
El caos creat pels grups religiosos radicals com IS té un vincle amb el capitalisme?
A Europa el feixisme va sorgir com una alternativa al capitalisme. Aquesta és una característica del capitalisme. Els moviments socials semblen oposar-s'hi, però no són independents d'ell. IS és així; està servint aquest sistema.
És possible establir un sistema a Rojava, o en un altre lloc, que sigui independent dels diners en un món on els diners són tan persuasius i influents?
Cal que es crei un sistema en què els diners no siguin tan influents. Hem lliurar per això, ja que el sistema actual és insostenible. És una bogeria, que fa que els éssers humans siguin disfuncionals i mandrosos. Transforma professions vitals en poc importants, mentre promou la producció d'un munt d'elements innecessaris. Això crea desequilibris, desigualtats i una monstruositat d'una generació.
David Graeber, professor d'antropologia, London School of Economicsi fou una figura dirigent del moviment Occupy Wall Street.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada