A. PRINCIPIS I ESTÀNDARDS BÀSICS.
El procés de construcció es basa en l'economia democràtica, independent, participativa i comunal. Totes les activitats econòmiques es dissenyen per afavorir i desenvolupar la vida participativa i col·lectiva en les comunes. La vida, treball i gestió de les cooperatives es basen en els principis de llibertat i igualtat. Per això, les dones juguen un important paper. La cultura a aquestes comunes es basen en els principis de democràcia, valors humans, autosuficiència i igualtat de gènere i social.
B. AFILIACIÓ
Les persones poden unir-se a les cooperatives i convertir-se en membres de ple dret lliurement. Els membres d'una comuna poden també unir-se a cooperatives, una vegada que la cooperativa aprovi la seva afiliació. L'afiliació a comunes i / o cooperatives es basa en valors democràtics i socials. Les comunes i cooperatives poden privar a algú de la seva afiliació. Els membres són plenament responsables de les activitats de les comunes i cooperatives; treballen en conjunt, i les decisions es prenen de forma col·lectiva.
C. DIRECCIÓ.
Els membres de la direcció també treballen a les cooperatives, la qual cosa vol dir que tothom participa activament en el funcionament de la cooperativa. No hi ha diferència entre membres de la directiva i treballadores.
Només una persona de cada família pot prendre una posició de direcció. Per exemple, si una persona d'una família està en l'equip de direcció d'una comuna o cooperativa, una altra persona de la mateixa família no pot prendre una altra posició de direcció. A més, hi ha una diferència entre les autoritats de direcció (gestió) i financeres, i una persona no pot formar part d'ambdues. Els membres de les autoritats es trien de forma democràtica durant un any. La regla del 60% dels vots s'aplica per prendre decisions, que cal documentar formalment. S'han de prendre actes de les reunions, que es publicaran periòdicament. Es pot convocar una reunió d'emergència si el seu resultat té efecte directe sobre els membres (almenys un terç dels membres han d'estar presents en aquestes reunions d'emergència).
1. Consell de la Comuna.
Els membres de la cooperativa també són membres de la comuna.
2. Autoritat General.
Tots els membres d'una cooperativa són part també de l'Autoritat General, que es reuneix periòdicament i avalua el treball de la cooperativa, organitza les seves activitats, pren decisions i distribueix tasques entre els seus membres. Aquesta Autoritat General de la cooperativa decideix les tasques i responsabilitats, i els mecanismes per a la seva implantació.
3. Autoritat Directiva.
L'Autoritat Directiva es composa d'almenys tres membres de l'Autoritat General.
El seu treball ve determinat per l'Autoritat General. L'Autoritat Directiva envia els seus informes a l'autoritat General, que en base a aquests avalua el seu rendiment.
4. Autoritat Financera.
L'Autoritat General estableix l'Autoritat Financera, composta per almenys tres membres elegits durant un any per gestionar les qüestions financeres de la cooperativa. Remet informes financers setmanals i diaris a l'Autoritat General.
5. Autoritat de Supervisió.
La supervisió és en general duta a terme per la cooperativa i la comuna. Malgrat això, si cal es pot formar una autoritat de supervisió amb tres membres elegits per l'Autoritat General. No es permet a aquests membres formar part de cap altra autoritat (com la Financera o la Directiva) de manera simultània. Informa a les autoritats General i Directiva.
6. Autoritat Coordinadora de la Cooperativa.
La coordinació té lloc per mitjà de reunions mensuals i periòdiques entre els membres de les Autoritats Directiva i Financera, i de l'Autoritat Coordinadora, amb la presència de tres persones més. En aquestes reunions, es defineixen les polítiques que es duran a terme per desenvolupar el treball cooperatiu i col·lectiu entre diverses unitats i autoritats. També es prenen decisions, i s'envia un informe trimestral a l'Autoritat General.
7. Com unir-se a una societat cooperativa.
L'afiliació està basada en el nombre de participacions, les responsabilitats dins la cooperativa i el capital involucrat.
La participació mínima és 1 i la màxima, 5. les persones que no disposen de capital també poden unir-se a la cooperativa demanant un préstec del Fons General de la Cooperativa, que tornarà a terminis d'acord amb les regles i regulacions de la cooperativa.
Un membre actiu és la persona que s'uneix a la cooperativa i hi treballa.
Un membre capitalista és la persona que només s'uneix a la cooperativa per mitjà de la seva riquesa i capital.
D. AUTORITAT DE DIRECCIÓ FINANCERA.
Cada cooperativa té el seu propi "Fons General". El Fons és responsable dels ingressos i despeses de la cooperativa, que es documenten de forma diària en el llibre de comptes.
Cada mes o cada any, o després de finalitzar un projecte, l'Autoritat de Direcció Financera envia el seu informe financer a l'Autoritat General.
Es divideix el benefici net en base a tres principis:
Es destina una proporció per a les necessitats futures, la feina, les activitats i els projectes de la cooperativa.
Una proporció es divideix entre els membres de la cooperativa d'acord amb les seves necessitats i el seu treball i els esforços que han fet per la comuna.
Una proporció final s'assigna a provisions per a les necessitats de la cooperativa i la comuna, com ara salut, educació, electricitat, aigua, manteniment de carreteres, etc. A més, part d'aquesta proporció s'estalvia per gastar-la en persones greument malaltes.
Un comitè financer pot monitoritzar i auditar el llibre de comptes.
Les despeses de la cooperativa han documentar-se, arxivant les factures i dos membres han d'aprovar qualsevol transacció o reemborsament.
E. DIVISIÓ DE BENEFICIS (INGRESSOS I BENEFICIS)
Al final de l'any financer, es divideixen els beneficis com segueix:
El 50% es divideix entre les persones que posseeixen participacions.
El 30% es manté en el fons de la cooperativa per incrementar el capital.
El 20% es diposita en el fons de la comuna per satisfer les necessitats de la societat.
Quan es forma una cooperativa, la seva capital s'incrementa en un 30% el primer any, en un 25% el segon, en un 20% el tercer, en un 15% el quart i en un 10% el cinquè.
Cada membre de la comuna rep un salari mensual i la seva participació en els beneficis al final de l'any financer o després de la finalització d'un gran projecte.
Un membre actiu que ha treballat físicament per a la cooperativa rebrà la participació més alta del benefici. Un membre que ha contribuït de forma financera o un membre capitalista, que no és membre de la comuna, rebrà la participació més més baixa. Els membres que han treballat físicament i a més han contribuït de forma financera rebran també la participació més alta dels beneficis.
En una cooperativa, es privilegia als membres que treballen de manera activa en la mateixa. Es dóna la benvinguda a membres que estan altament qualificats i són actius, però la cooperativa pot contractar persones externes, si cal, en períodes d'entre sis mesos i un any. Eventualment, aquests individus poden esdevenir membres permanents de la cooperativa.
F. MESURES FINANCERES.
Quan una cooperativa té pèrdues econòmiques al llarg d'un sol any, el Consell General (una reunió dels membres de la cooperativa) té el dret de canviar l'equip directiu i reemplaçar-lo per un de nou. A més, els membres de les Autoritats Financera i Directiva poden reestructurar al llarg d'aquest període.
Si la cooperativa dóna pèrdues dos anys consecutius, el Consell pot decidir tancar-la.
Els membres de les Autoritats Financera i Directiva d'una cooperativa en pèrdues no poden presentar-se a cap lloc de direcció fins que acabi l'any financer. Podran fer-ho l'any següent si el Consell General aprova la seva candidatura.
En un període de cinc anys, si la cooperativa no aconsegueix donar beneficis i té pèrdues en dos anys dins d'aquest mateix període, es prohibirà als membres de les Autoritats Financera i Directiva ostentar una posició directiva en un període de deu anys. Si aquests membres decideixen unir-se a una altra cooperativa i no aconsegueixen obtenir beneficis, se'ls prohibirà ostentar posicions directives en un període de deu anys.
G. REUNIONS I INFORMES.
El Consell General i totes les altres autoritats convoquen reunions periòdiques i d'emergència, durant les quals es prenen les decisions rellevants. El Consell General de la cooperativa es reuneix de forma trimestral per examinar i discutir els plans i projectes futurs per a l'exercici financer complet.
Les altres autoritats de la cooperativa organitzen les seves reunions d'acord amb el seu esquema de treball. Malgrat això, s'han de reunir almenys un cop al mes i enviar els seus informes a l'autoritat de Coordinació de la cooperativa, que al seu torn es reuneix de forma mensual.
Cada autoritat ha d'escriure els seus informes i actes de les seves reunions, i documentar-les / arxivar adequadament.
Si un membre desatén el seu deure d'acudir a una reunió sense un permís previ, ell o ella han d'enviar una avaluació autocrítica. Si desatén el seu deure d'acudir a reunions successives, ell o ella han d'enviar la seva avaluació autocrítica al Consell General. Si un membre desatén el seu deure d'acudir a tres reunions successives, ell o ella seran expulsades per decisió del Consell General i perdran els seus drets i privilegis.
H. TERMES D'OCUPACIÓ I CONDICIONS.
Els plans i projectes s'han de dissenyar i implementar d'acord amb procediments de salut i seguretat. La higiene i seguretat en l'espai de treball són molt important durant i fora de les hores de treball. Totes les mesures i equip que siguin necessàries (kit de primers auxilis, metge (a) local, etc.) han d'estar en el seu lloc per si hi ha una emergència.
En el cas que ocorri un accident, la cooperativa o la comuna ha de tractar a la persona ferida. En el cas que una persona emprada mori durant el seu treball, la cooperativa o comuna hauran de continuar donant suport a la família de la persona morta.
I. MULTES I SANCIONS.
El sistema penal de la cooperativa o comuna es deriva del sistema de justícia del Moviment per una Societat Democràtica (TEV DEM) - basat en la justícia social.
J. SENSE CONTROL DEL CAPITAL.
Una cooperativa gran: capital màxim d'1.000.000 €.
Una cooperativa de mida mitjana: capital màxim de 200.000 €.
Una cooperativa de mida petita: capital màxim de 50.000 €.
Una persona que sigui membre de l'autoritat d'una cooperativa no pot ser alhora membre de l'autoritat d'una altra cooperativa.
Cooperatives Agrícoles.
REGLES DELS PROCEDIMENTS DE LES COOPERATIVES AGRÍCOLES.
1. Els objectius de les cooperatives:
El desenvolupament de l'economia de la comunitat i la vida participativa i comunal.
El desenvolupament de l'agricultura comunal per mitjà de la iniciativa per la propietat de les terres.
La distribució de la terra disponible per a la comuna com una de les necessitats socials.
L'enfortiment de l'esperit de responsabilitat social i comunal per construir una societat creativa i política.
2. Tipus d'afiliació a la cooperativa.
Afiliació per mitjà de capital i esforç: els membres d'aquesta categoria paguen una contribució a més d'efectuar accions cooperatives.
Afiliació per esforç: els membres d'aquesta categoria no paguen cap contribució, sinó que se'ls paga pel seu treball en la cooperativa, ia més reben una participació dels beneficis.
3. Condicions de l'afiliació a la cooperativa.
Els membres d'una cooperativa han de ser primer membres d'una comuna.
Els membres d'una cooperativa han de ser residents del cantó.
Els membres els fills o filles van abandonar les YPG i / o YPJ no poden afiliar-se a una cooperativa.
En famílies petites, només es permet que una persona com a màxim s'afiliï a una cooperativa.
4. Principis de l'afiliació a una cooperativa.
Per unir-se a una cooperativa, la comuna ha de donar la seva aprovació en una setmana.
Els membres de la comuna que desitgin unir-se a una cooperativa han d'informar l'administració de la comuna al llarg d'aquesta setmana.
És necessària una fotografia de mida passaport per registrar-se en una cooperativa.
5. Treball en una cooperativa.
Com ja s'ha dit abans, l'objectiu de la cooperativa és fomentar el treball col·lectiu, el suport mutu i la vida comunal participativa.
El treball en les cooperatives es distribueix al llarg de les primeres reunions.
Les persones que desatenguin els seus deures sense donar una explicació o justificació adequada seran advertides en primera instància, i en la segona instància la junta de la cooperativa de convocar una reunió d'emergència per discutir la seva situació, que vindrà seguida d'un vot unànime després del qual la persona serà castigada amb la reducció d'un 10% del seu salari.
Els que desatenguin el seu deure d'acudir almenys a dues reunions a l'any perdran la seva afiliació, i se'ls retornarà el seu capital al final de l'exercici econòmic.
6. Distribució de beneficis a la cooperativa.
La institució agrària recive el 35% de les participacions, i el 10% d'aquestes es donen a la comuna.
La participació de la comuna és del 25%.
Els membres de la cooperativa reciven el 50% de les participacions (en realitat es tracta del 65% de la participació, però el 15% es cedeix a la comuna).
Les participacions canvien d'una cooperativa a una altra en funció de la regió.
7. Junta de la cooperativa.
Durant la primera reunió de la cooperativa es tria una junta i es determina el nombre de membres. El nombre mínim per formar la junta d'una cooperativa serà de tres persones.
Un membre de la junta d'una cooperativa no pot ser membre de cap altra autoritat de cap cooperativa.
8. L'autoritat financera de la cooperativa.
Durant la primera reunió es tria a l'autoritat financera (que no tindrà menys de tres membres).
Un membre de l'autoritat financera de la cooperativa no pot formar part de cap altra autoritat.
S'enviaran informes financers setmanals i mensuals a la junta de la cooperativa, i informes trimestrals a l'Autoritat General.
9. Comitè de seguiment.
La comunitat triarà un comitè d'almenys tres persones si cal.
Un membre d'aquest comitè no pot formar part de cap altra autoritat.
El comitè envia els seus informes a l'autoritat General de la cooperativa.
10. Autoritats de Coordinació de les cooperatives.
La junta de la cooperativa selecciona a un dels seus membres perquè sigui el coordinador general.
L'autoritat de coordinació es reuneix cada mes. Durant la reunió, els seus membres discuteixen les activitats de la cooperativa i escriuen l'informe mensual.
Cada autoritat de coordinació compartirà amb la junta de la cooperativa seva acta i els resultats de les reunions.
Font: Tev-Dem
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada