Vostè va néixer i va créixer a Raqqa. Ens podeu parlar una mica sobre com era Raqqa abans de la guerra?
Raqqa és una ciutat estratègicament important a la vora del riu Eufrates. Els seus embassaments i les oportunitats econòmiques relacionades, el desenvolupament en el sector agrícola i la indústria van portar a moltes persones a traslladar-se a aquesta ciutat. Per motius econòmics, la meva família s'havia mudat fa molt de temps a Raqqa on vaig néixer, vaig passar la meva infància i vaig anar a l'escola. Vam viure allà fins que es va iniciar el procés anomenat "primavera àrab" i la guerra posterior va obligar a la meva família, com a kurds, a fugir de Raqqa per motius de seguretat i a instal·lar-nos en un poble de Kobanê. La ciutat és majoritàriament habitada per àrabs, però els kurds, turcmans i siríacs també tenen les seves comunitats allí. Així, en altres paraules, a la població hi ha un mosaic de pobles. També hi ha vestigis clars de Saladin Ayyub a Raqqa, on els califes han viscut i governaven. La ciutat també va servir com a centre en el període d'Harun al-Rashid. Aquests antecedents històrics de la ciutat van fer que IS* decidís declarar-la com la seva capital i considerar-la adequada per propagar la seva mentalitat. D'altra banda, l'operació per a l'alliberament de Raqqa que estem liderant aquí és molt valorada per la comunitat mundial, que mai va creure que les SDF** podrien apropar-se a la ciutat, i molt menys avançar-hi. Això, per descomptat, només és possible gràcies al nostre immens compromís i grans sacrificis, que obren el camí per avançar en molts barris i llocs estratègics de Raqqa. Especialment, la participació i el paper protagonista que hi juga la dona en aquesta batalla és quelcom que té un significat molt especial enmig de les dificultats extraordinàries.
Quin tipus de significat especial té? Es pot explicar una mica més?
Després que l'IS va convertir Raqqa en un centre de tràfic de dones, les dones han estat sotmeses a mètodes de tortura més espantosos que superaven tots els límits. Van ser assassinades als carrers, venudes al mercat, sotmeses a tortures i tancades a les cases. L'alliberament de Raqqa està dirigit i realitzat avui per les dones. Moltes de les nostres grans companyes que tots estaven guiades per la seva consciència en aquestes batalles, van lluitar aquí i van caure màrtirs, perquè Raqqa és el camp on es poden venjar totes les dones. Especialment som nosaltres, que com a companyes sentim i comprenem, dels nostres sentits més profunds, el dolor d'aquelles víctimes que tots tenen històries desorbitades sobre l'horror experimentat. L'impuls de la venjança creix encara més quan ho veus amb els teus propis ulls.
Sens dubte, l'alliberament del lloc on vaig néixer i vaig créixer té per a mi una especial importància, però no em refereixo personalment. Hem començat la nostra batalla amb el lema "Cada dona alliberada és un país alliberat", perquè l'objectiu número u de les YPJ*** és la cobrir la missió de garantir la seguretat i la identitat de les dones a l'Orient Mitjà i al món sencer.
Raqqa és una ciutat estratègicament important a la vora del riu Eufrates. Els seus embassaments i les oportunitats econòmiques relacionades, el desenvolupament en el sector agrícola i la indústria van portar a moltes persones a traslladar-se a aquesta ciutat. Per motius econòmics, la meva família s'havia mudat fa molt de temps a Raqqa on vaig néixer, vaig passar la meva infància i vaig anar a l'escola. Vam viure allà fins que es va iniciar el procés anomenat "primavera àrab" i la guerra posterior va obligar a la meva família, com a kurds, a fugir de Raqqa per motius de seguretat i a instal·lar-nos en un poble de Kobanê. La ciutat és majoritàriament habitada per àrabs, però els kurds, turcmans i siríacs també tenen les seves comunitats allí. Així, en altres paraules, a la població hi ha un mosaic de pobles. També hi ha vestigis clars de Saladin Ayyub a Raqqa, on els califes han viscut i governaven. La ciutat també va servir com a centre en el període d'Harun al-Rashid. Aquests antecedents històrics de la ciutat van fer que IS* decidís declarar-la com la seva capital i considerar-la adequada per propagar la seva mentalitat. D'altra banda, l'operació per a l'alliberament de Raqqa que estem liderant aquí és molt valorada per la comunitat mundial, que mai va creure que les SDF** podrien apropar-se a la ciutat, i molt menys avançar-hi. Això, per descomptat, només és possible gràcies al nostre immens compromís i grans sacrificis, que obren el camí per avançar en molts barris i llocs estratègics de Raqqa. Especialment, la participació i el paper protagonista que hi juga la dona en aquesta batalla és quelcom que té un significat molt especial enmig de les dificultats extraordinàries.
Quin tipus de significat especial té? Es pot explicar una mica més?
Després que l'IS va convertir Raqqa en un centre de tràfic de dones, les dones han estat sotmeses a mètodes de tortura més espantosos que superaven tots els límits. Van ser assassinades als carrers, venudes al mercat, sotmeses a tortures i tancades a les cases. L'alliberament de Raqqa està dirigit i realitzat avui per les dones. Moltes de les nostres grans companyes que tots estaven guiades per la seva consciència en aquestes batalles, van lluitar aquí i van caure màrtirs, perquè Raqqa és el camp on es poden venjar totes les dones. Especialment som nosaltres, que com a companyes sentim i comprenem, dels nostres sentits més profunds, el dolor d'aquelles víctimes que tots tenen històries desorbitades sobre l'horror experimentat. L'impuls de la venjança creix encara més quan ho veus amb els teus propis ulls.
Sens dubte, l'alliberament del lloc on vaig néixer i vaig créixer té per a mi una especial importància, però no em refereixo personalment. Hem començat la nostra batalla amb el lema "Cada dona alliberada és un país alliberat", perquè l'objectiu número u de les YPJ*** és la cobrir la missió de garantir la seguretat i la identitat de les dones a l'Orient Mitjà i al món sencer.
També hi ha dones àrabs que es van unir a la lluita contra l'IS. Ens pot parlar de la influència que té YPJ sobre les dones àrabs?
Hi ha algunes dones àrabs que han demostrat una força de voluntat increïble per resistir a l'IS a Raqqa, com Henna, que va veure morir quatre dels seus fills davant dels seus ulls, però que encara així no va inclinar el cap a l'IS i va defensar la seva voluntat amb fermesa. Era una dona i una mare, però es va convertir en un símbol de la lluita per la vostra pàtria i dignitat.
IS i la seva mentalitat ja han estat colpejats per la resistència de persones la talla d'Hanna, que està fora de qüestió, però la seva postura és, encara més, la prova del què en què es converteix en dona quan aconsegueixen una consciència independent. Aquí parlem del paper que les Unitats de Defensa de la Dona (YPJ) assumeixen a Rojava i Síria. YPJ ha donat força, moral i esperança a totes les dones a Síria i a tot l'Orient Mitjà.
Per què considera l'operació per a l'alliberament de Raqqa una campanya de dones, i quines expectatives té de Raqqa?
No volem només una victòria territorial, perquè volem crear una societat democràtica, igualitària i llibertària després d'aquesta operació. Aquesta campanya és, més, un començament per a aquest fi. Tota dona àrab que veu això vol unir-se a la lluita. Tenint en compte els seus propis sofriments durant anys sota la tirania, en realitat es van sorprendre al veure, en un principi, lluitadors i lluitadors que resistien. Això és degut al fet que la societat les ha desposseït la seva voluntat, són com si les persones mortes romanguessin dempeus. Hem de continuar treballant perquè la societat torni a la vida amb una consciència democràtica, social, moral i política que respongui a l'essència de la societat. Nosaltres, YPJ i SDF estem lluitant per això.
És evident que l'operació Raqqa difereix de les anteriors, ja que les dones lideren la coordinació i l'esperit de la batalla. Com faria vostè, com un dels membres de la coordinació, per a llegir les influències prospectives sobre l'organització de les dones com a exèrcit?
Nosaltres, com a YPJ, som una força molt experimentada que va evolucionar a través de grans sacrificis i moltes accions heroiques i d'auto sacrifici. Totes les dificultats que passem per les experiències es van deixar enrere i van conformar un cervell adaptat a la guerra en aspecte tàctic. Les tendències d'entrar en detalls, pensar en la gent i protegir els seus valors van arribar a tenir protagonisme en la figura de les dones. Les dones van conèixer la seva missió històrica i van revelar una gran voluntat i capacitat de lluitar amb aquesta consciència. YPJ ha participat activament en totes les batalles i campanyes militars a Rojava i, de fet, ha demostrat la seva competència en les batalles i la coordinació de la guerra. No és cap secret que captures la naturalesa i l'essència de la guerra quan ets comandant, dins de la tempesta de les batalles, i testimonies tots amb els teus propis ulls. Acabes aconseguint un pressentiment sobre els esdeveniments en guerra, pots arribar a ser molt experimentada en tàctiques i estratègies.
Hi ha algunes dones àrabs que han demostrat una força de voluntat increïble per resistir a l'IS a Raqqa, com Henna, que va veure morir quatre dels seus fills davant dels seus ulls, però que encara així no va inclinar el cap a l'IS i va defensar la seva voluntat amb fermesa. Era una dona i una mare, però es va convertir en un símbol de la lluita per la vostra pàtria i dignitat.
IS i la seva mentalitat ja han estat colpejats per la resistència de persones la talla d'Hanna, que està fora de qüestió, però la seva postura és, encara més, la prova del què en què es converteix en dona quan aconsegueixen una consciència independent. Aquí parlem del paper que les Unitats de Defensa de la Dona (YPJ) assumeixen a Rojava i Síria. YPJ ha donat força, moral i esperança a totes les dones a Síria i a tot l'Orient Mitjà.
Per què considera l'operació per a l'alliberament de Raqqa una campanya de dones, i quines expectatives té de Raqqa?
No volem només una victòria territorial, perquè volem crear una societat democràtica, igualitària i llibertària després d'aquesta operació. Aquesta campanya és, més, un començament per a aquest fi. Tota dona àrab que veu això vol unir-se a la lluita. Tenint en compte els seus propis sofriments durant anys sota la tirania, en realitat es van sorprendre al veure, en un principi, lluitadors i lluitadors que resistien. Això és degut al fet que la societat les ha desposseït la seva voluntat, són com si les persones mortes romanguessin dempeus. Hem de continuar treballant perquè la societat torni a la vida amb una consciència democràtica, social, moral i política que respongui a l'essència de la societat. Nosaltres, YPJ i SDF estem lluitant per això.
És evident que l'operació Raqqa difereix de les anteriors, ja que les dones lideren la coordinació i l'esperit de la batalla. Com faria vostè, com un dels membres de la coordinació, per a llegir les influències prospectives sobre l'organització de les dones com a exèrcit?
Nosaltres, com a YPJ, som una força molt experimentada que va evolucionar a través de grans sacrificis i moltes accions heroiques i d'auto sacrifici. Totes les dificultats que passem per les experiències es van deixar enrere i van conformar un cervell adaptat a la guerra en aspecte tàctic. Les tendències d'entrar en detalls, pensar en la gent i protegir els seus valors van arribar a tenir protagonisme en la figura de les dones. Les dones van conèixer la seva missió històrica i van revelar una gran voluntat i capacitat de lluitar amb aquesta consciència. YPJ ha participat activament en totes les batalles i campanyes militars a Rojava i, de fet, ha demostrat la seva competència en les batalles i la coordinació de la guerra. No és cap secret que captures la naturalesa i l'essència de la guerra quan ets comandant, dins de la tempesta de les batalles, i testimonies tots amb els teus propis ulls. Acabes aconseguint un pressentiment sobre els esdeveniments en guerra, pots arribar a ser molt experimentada en tàctiques i estratègies.
El Comandament de les YPJ havia declarat durant les fases inicials de l'operació Raqqa, que YPJ també assumirà un paper com a força de control. Pot explicar-ho més àmpliament?
Tenim moltes forces diferents dins de les SDF, i les situacions de guerra no es poden comparar amb res. És gairebé impossible preveure el que podria passar perquè sempre hi ha canvis sobtats. I només pensar en l'ambient quan les bales passen a la vora de les orelles, el so de les explosions, la visió dels cadàvers i molts exemples d'aquest tipus. Intentar comprendre el que succeeix quan una camarada perd la seva vida al teu costat. Es tracta de condicions molt difícils i intenses que YPJ maneja creant un equilibri directament a la primera línia com a força de control, fent ús de la seva filosofia i força per a la protecció dels valors de les dones. Puc esmentar molts exemples quan estàvem en un mateix emplaçament lluitant al costat dels nostres camarades àrabs. De vegades volien deixar les seves posicions, però després de veure que les dones no abandonaven les seves posicions i lluitaven fins que caigueren màrtirs, es quedaven sacsejats i molt afectats. Això per descomptat va elevar la seva moral i valentia immensament per seguir lluitant.
No hi ha res més important per a nosaltres, en situacions de guerra, que protegir els valors morals i humans i les vides humanes. Potser encara més que els nostres combatents masculins. Hi ha, per tant, lluitadores de les YPJ presents en totes les unitats de combat, cadascuna dels quals també serveix com a part de la força de control en aquesta unitat, actuant totalment d'acord amb els principis establerts.
Klara Raqqa, Comandant de les YPJ, dirigeix l'operatiu de la Batalla de Raqqa iniciada el 6 de juny. Ha estat entrevistada per ANF i l'entrevista ha estat publicada a la plana de les YPG/YPJ.
* Islamic State (Estat Islàmic, IS)
**Syrian Democratic Forces (Forces Democràtiques Sirianes, SDF)
***Yekîneyên Parastinê yên Jinê (Unitats de Defensa de Dones, YPJ)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada