Els investigadors que examinen els cursos de religió obligatoris i optatius a Turquia afirmen que el contingut del curs està orientat a l'islam sunnita i està lluny del pluralisme. Les classes de religió obligatòries també són criticades pels nens de la comunitat religiosa sunnita per ser insuficients i Tres informes diferents preparats en l'àmbit del "Projecte de suport al pluralisme en el sistema educatiu turc i la llibertat de religió i creences", realitzat en cooperació amb l'Associació per al seguiment de la igualtat de drets (Eşit Haklar İçin İzleme Derneği, ESHİD) i el Comitè d'Hèlsinki noruec, revelar troballes importants sobre l'educació religiosa.
Les organitzacions alevís van convocar tots els que reclamen justícia, llibertat i democràcia a la concentració "Democràcia i laïcisme" que es celebrarà contra les vulneracions de drets i les polítiques discriminatòries. La protesta està impulsada per 13 organitzacions alevis, com Alevi Bektaşi Federasyonu, Alevi Dernekleri Federasyonu, Alevi Vakıflar Federasyonu, Hünkar Hacı Bektaş Veli Vakfı, Demokratik Alevi Dernekleri
Mine Yıldırım, Özgür Heval Çınar, Işık Tüzün i Ezgi Tunca han informat de la investigació que examina el contingut educatiu dels cursos de religió obligatoris i optatius. Els investigadors subratllen que l'educació religiosa, que ha estat un tema important de discussió a Turquia durant molts anys, hauria de ser sensible, equilibrada, inclusiva, no doctrinal, imparcial i basada en els principis dels drets humans. Un dels resultats de la investigació, l'informe titulat 'A Human Rights Based Evaluation of Optional Religion Courses and Books' elaborat per Özgür Heval Çınar. Segons Çınar, que ha examinat els llibres de cursos de religió optatius impartits a l'educació secundària i secundària, els llibres en qüestió tenen un contingut discriminatori que exclou creences diferents de l'islam sunnita. Cridant l'atenció sobre l'ús generalitzat d'expressions com "la nostra religió", "el nostre llibre diví" i "el nostre profeta" als llibres, Çınar creu que aquestes expressions poden conduir al fenomen del dogma religiós.
Segons l'informe, les lliçons de cultura religiosa i ètica s'imparteixen com les lliçons islàmiques a Turquia. No hi ha creences diferents com l'alevisme o el baha'i als llibres. El cristianisme i el judaisme, d'altra banda, només s'utilitzen de manera molt limitada quan es descriuen les creences a la península aràbiga abans de l'islam.
En els llibres de text en què només s'inclou la creença islàmica sunnita, s'utilitzen expressions que exclouen els qui tenen altres creences o els que no creuen. Alguns dels exemples evidents d'aquesta situació es comparteixen a l'informe de la següent manera: "L'única religió vàlida als ulls d'Al·là és l'Islam". "L'Alcorà és la millor de les paraules i la més bella. Els que ho aprenen i ho ensenyen són els millors de les persones". Çınar afirma que aquesta situació viola el principi de respecte a altres creences.
D'altra banda, només hi ha declaracions sobre les sectes Hanafi i Shafi'i als llibres, no s'esmenten altres sectes. L'escola Shafi'i s'esmenta en les seccions d'ablució, dejuni i pregària. Els investigadors afirmen que aquesta situació contradiu els principis d'inclusió i imparcialitat: “De fet, s'ha de respectar la llibertat de pensament, consciència i religió de tothom i incloure totes les religions i creences d'una manera inclusiva i imparcial; aquest és un dels drets humans més bàsics”.
Els temes de matrimoni, tenir fills i divorci també es tracten al llibre d'informació religiosa bàsica d'educació secundària. Es diu que el matrimoni només es farà entre un home i una dona. En el contingut del mateix curs s'utilitza la frase "La nostra religió fomenta el matrimoni per a generar generacions sanes i benèvoles" i s'exclouen les relacions extramatrimonials. "Segons la llei internacional dels drets humans, no casar-se és un dret igual que és un dret a casar-se", diuen els investigadors. El divorci, que es comet en el mateix apartat, es veu com l'últim recurs a recórrer. També s'afirma que Mahoma va descriure el divorci com el halal més desagradat per Al·là.
Una de les conclusions sorprenents de l'informe és sobre la igualtat de gènere. Mentre es parla del tema de la privadesa familiar, "Els teus drets sobre les teves dones són que no haurien de deixar entrar a casa gent que no t'agraden i no parlar amb persones que no t'agraden. Ves amb compte! El seu dret sobre vosaltres és que els concedeu menjar i roba” (Tirmidhi, Rida, 11). Çınar, un dels investigadors, va dir: "Aquestes paraules plantegen alguns signes d'interrogació: si bé els homes tenen tants drets sobre les dones, per què les dones només s'associen amb els conceptes de menjar i portar? Explicar una mica més aquesta paraula evitarà aquestes preguntes".
Mine Yıldırım afirma que hi ha dificultats importants per informar de les queixes sobre la lliçó de religió. En conseqüència, no hi ha mecanismes de reclamació de fàcil accés per als nens i els pares. Molts pares i fills decideixen no queixar-se pel risc d'estigma i discriminació. Els efectes negatius que experimenten els nens de la comunitat aleví a l'escola i a les classes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada