dijous, 7 de març de 2019

Jinwar, el poble només de dones, ja funciona a ple rendiment

Jinwar, el poble femení va ser construït al Kurdistan de Síria sobre la base de la democràcia ; l'ecologia i la pluranacionalitat. Per tal de gestionar-lo les dones, van forjar una vida comuna, una economia ecològica, el renaixement de la història, l'esperit de companyonia i l'amor de les dones, i el resultat de la revolució de les dones, a partir de la cultura social. El poble es va començar a gestar l'hivern del 2016- 2017, amb totes les institucions i òrgans pertinents del nord de Síria. El 10 de març de 2017 va establir la primera pedra del poble i va continuar treballant fins al 25 de novembre de 2018 per obrir el poble a les dones oficialment en conjunt amb el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra la Dona.



On està i qui hi viu ?

El poble es troba a 5 km de Dirbêsiyê. Està situat a l'oest del districte de Dirbêsiyê, al-Hasakah al Kurdistan sirià (Rojava) nord de Síria, a prop del turó històric de Kebaz i els pobles de Karkand, Harba, Atishan i Kairouan. La terra en què es va construir el poble va ser un obsequi del Comitè Econòmic de Dones.

Qui viu al poble? La prioritat són les esposes dels màrtirs, les dones que han estat víctimes de la mentalitat i la violència masculina, i les dones que volen viure al poble poden fer-ho, i les portes del poble estan obertes a tothom que vulgui viure allà. El moviment feminista Kongra Star (1) gestiona l'accés. Les famílies de dones poden visitar-les al poble. Les dones poden treballar a les institucions del poble però també poden treballar fora de la vila, per un sou mensual.



Bases ideològiques de Jinwar

La construcció d'un poble per a dones prové del pensament del líder kurd Abdullah öcalan, de qui es va distribuir un fulletó a les dones del poble. Öcalan va escriure: "L'agricultura i la fatiga són producte de les dones, una vegada més construint una vida estable, la revolució d'un poble es considera la línia més propera a la naturalesa de les dones."

Tot al poble de dones és significatiu i pres de la història. Res és casual, tot és causal. De manera que el símbol del poble de dones és el peganum, l'herba és el símbol de la benedicció, el calendari de la dona, el tractament de moltes malalties i que protegeix la comunitat dels danys i l'energia negativa. Moltes de les cases de la nació kurda mantenen el peganum per a la decoració i la protecció contra l'ull.

El poble de dones està obert a creences multilingües, multiculturals i multireligioses. Les dones de Jinwar viuen en una vida comú i multinacional, on els yazidis, els cristians, els àrabs, els kurds i els Kobanê, Deir ez-Zor, Shaddadi, Şengal, al-Shahba , Sulaimaniyyah, Maxmur i Serê Kaniyê.

 

El dia a dia al poble de dones


El sol brilla al poble de Jinwar a les 5 del matí, i amb el so del gall i la paraula de Roj baş (bon dia). A les 6 del matí, les dones comencen a fer exercici. Algunes d'ells van a la fleca per preparar la massa i el pa. A les 7:30, els nens i nenes es desperten per anar a l'escola i ajuden a la seva mare a preparar l'esmorzar. Reben lliçons sobre la mentalitat de la comunitat natural i la vida comuna. Al parc del poble, els nens van plantar almenys 300 oliveres, albercocs, magranes, llimones i tarongers.

A mesura que hom s'apropa al poble, es veuen cases petites del poble decorades amb color de la primavera, davant de la gran porta d'entrada del poble hi ha una dona amb dos nens que protegeixen el poble i reben visitants. La dona que viu al poble treballa intensament en diferents llocs de treball com cuina, fleca, plantació d'arbres, conferències i tasques. Hi ha 9 famílies al poble, cadascuna de les quals es troba al poble. La història de cada família és diferent.

A la tarda, dues dones del poble van a la cuina per preparar menjar, on totes les dones del poble mengen juntes. Després, les dones intercanvien converses, miren la televisió i discuteixen les notícies. A la tarda, es dóna una conferència sobre la història de la dona: "La nostra història es va narrar de forma incorrecta". Pel sopar cada família té una casa, però és sorprenent que cada família comparteixi amb els seus veïns el mateix aliment. Després de sopar les dones es reuneixen en una casa del poble i fan intercanvis d'impressions, parlen de la lluita de les dones contra ells mentalitat masculina i també canten.



Com es gestiona

Hi ha un consell al poble per a dones: el Consell de Jinwar, totes les residents del poble en són membres. Es troben dues vegades al mes, i hi ha un debat sobre l'estat dels nens, mares, nacionalitats, institucions, agricultura, visitants, la situació diplomàtica i l'statu quo del país. També es va obrir l'Acadèmia Jinwar per a celebrar conferències i formació, dins del museu de l'acadèmia, hi ha imatges de les lluitadores, imatges del líder kurd Abdullah Öcalan, i les coses fetes per dones, on la història de la dona està exhibida. Allà les dones reben lliçons sobre la història de les dones, la Jineologia (ciència de la dona impulsada per Öcalan) i la fisiologia femenina, i les dones estan sent capacitades per conduir. També hi ha una piscina al poble, i cada setmana el poble està netejat, de forma que les habitants cooperen a netejar el poble i les cases.

Recursos econòmics La fleca d'Aş Nan

La deessa de l'agricultura, Aş Nan, era la deessa de la benedicció i la protecció dels orfes a l'era sumèria. Aquestes divinitats van fer pa per als orfes i els van distribuir. La fleca al poble s'anomena Aş Nan per aquest motiu.

Öcalan va escriure que el rol principal de la dona durant el neolític va anar disminuint a partir de la creació dels temples sumeris i la urbanització. Malgrat això, a Sumèria o Egipte, la meitat de les divinitats eren dones. En canvi a mesura que la societat es va masculinitzar la religió va relegar la dona a un paper cada vegada més menor. Així ho va fer el judaisme, el cristianisme on només Maria és una reminiscència de les deesses sumèries per culminar amb l'islam on s'afirma "Els homes estan un grau per sobre de les dones" (Sura 2:228) o "Els homes tenen autoritat sobre les dones en virtut de la preferència que Déu ha donat a uns més que a d'altres" (Sura 4:34).

Cada mes, dues de les dones del poble es van fer càrrec de la fleca. I les dones venen pa fora del poble. Cada tres pans es venen per a 100 lires sirianes, que s'ingressen a la caixa del poble. Cada matí, els propietaris de les botigues van al poble de les dones i en compren el pa. Segons els venedors, el pa elaborat per les dones Jinwar és millor i té un bon gust. No només es fa pa, com les trementinaires catalanes les malalties es tracten amb medicaments a base d'herbes. Quan algú es posa malalt, se'ls tracta amb herbes naturals, a més de l'amor afectuós de la dona, les dones han après lliçons sobre els remeis naturals d'herbes. Totes les dones del poble poden treballar en els productes del poble. Creixen llenties, blat i ordi, així com animals, com el bestiar i els pollastres, així com una botiga d'aliments.


Escola Primària Owaish


A l'escola primària, ara, hi ha 12 nens, d'un total de 30 infants. El nombre d'alumnes del quart grau és de 4, el segon grau té 3, el primer grau té 5 i els nens els imparteixen els professors del Comitè d'Educació de la societat democràtica en àrab i kurd i dos infants venen des de Dirbêsiyê a l'escola. A més, els nens aprenen anglès gràcies a la Comuna Internacional del poble.

(1) Fundat com a Yekitiya Star el 2005, el 2016 es va passar a anomenar Kongreya Star i des de 2018 Kongra Star. El seu nom, Star, no significa estel sinó que es refereix a la deesa femenina babilònia Ishtar.

Per a saber-ne més:
Una delegació de dones basques visita Rojava
Jinwar, el poble només de dones obrirà el 25 de novembre, Dia Mundial contra la Violència a la Dona
- El pueblo solo de mujeres, comunal y plurinacional, del Kurdistán sirio: Jinwar
- Jinwar - Free Women's Village Rojava
- Kongra Star





0 comentaris:

Publica un comentari