La religió zoroastriana, basada en l'Avesta i la prèdica de Zoroastre, rebrota al Kurdistan on era la religió hegemònica fins que fou exterminada per la invasió de l'islam. Actualment és l'Índia l'estat del món amb més població zoroastriana fruit de la gran quantitat de refugiats que van fugir de la imposició musulmana pels àrabs. De la zona kurda només a l'Iran subsisteix una minoria zoroastriana amb 25.000 membres. Socialment arraconats, per exemple a Yazd els seus temples són atacats per fanàtics islamistes.
L'interès cap al zoroastrisme ha crescut força els darrers tres anys al Kurdistan del sud, com una manera de recuperar les arrels. Al capdavall ni se sap en quina època va predicar Zoroastre, el primer (a part d'Akhenaton) en posar les bases d'una religió monoteista amb un component dual, el mazdeisme, i la defensa del pacifisme. Dels seus ensenyaments, oposats al politeisme, van evolucionar la figura del diable al cristianisme o la religió càtara.
Aquest mes d'agost es va crear a la capital kurda de l'Iraq, el Consell Zoroastrià d'Arbela (Hewlêrê Encumena Ola Zerdeştî) defensant la coexistència entre les diferents religions de l'Iraq. Aquesta entitat és el resultat de la creació, l'abril de 2.015, de l'Alt Consell Zoroastrià, d'àmbit kurd, a la mateixa ciutat.
Paral·lelament a la creació del Consell d'Arbela es va presentar un Consell Zoroastrià a Rojava (Kurdistan sirià) el mateix mes d'agost. De moment a les beceroles, el consell s'ha implantat a Efrîn mercès al grup Yasna, del veí Iraq. Yasna té la seva seu a Sulaymaniyya, la segona ciutat més important del Kurdistan del sud, on s'ha inaugurat el primer temple zoroastrià local amb el foc, símbol mazdeista per excel·lència, en un espai preeminent.
Jordi Vàzquez
@JordiVazquez
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada